Геологи, уул уурхайн сургууль
Уул уурхайн геотехник
Хөтөлбөрийн индекс - 072402
4
137
Уул уурхайн геотехник
2020
Хөтөлбөрийн түүх
Уурхайн технологийн тэнхим (УТТ) нь 1971 онд анх байгуулагдсан бөгөөд 1975 онд Уул уурхайн ашиглалтын технологи мэргэжлээр бакалаврын зэрэг олгож эхэлсэн. Тус тэнхим нь оюутнуудыг уул уурхайн салбарт амжилтанд хүргэх үүднээс шаардлагатай мэдлэг, ур чадвар, туршлагаар хангах зорилгоор бакалавр, магистр, докторын сургалтын хөтөлбөрөөр Уул уурхайн ашиглалтын технологи, Уул уурхайн маркшейдер мэргэжлийн инженерүүдийг болон бакалавр, магистрын хөтөлбөрөөр Уул уурхайн геотехник мэргэжлийн инженерүүдийг тус тус бэлтгэж байна. Монгол Улсад геологи, уул уурхайн салбар эрчимтэй хөгжиж байгаа нь мэргэшсэн мэргэжилтнүүдийн эрэлт, хэрэгцээг эрс нэмэгдүүлсэн. Энэхүү өсөн нэмэгдэж буй эрэлт, хэрэгцээг хангах үүднээс ШУТИС, Рио Тинто Монгол ХХК (Рио Тинто Групп), Оюутолгой ХХК хамтын ажиллагаан гэрээний хүрээнд хамтран 2021 онд уурхайн геотехникийн мэргэжилтнүүдийг эх орондоо бэлтгэх шийдвэрийг гаргасан. Энэхүү хөтөлбөрт 2020-2025 он хүртэлх элсэгчдийн болон төгсөгчдийн мэдээллийг Хүснэгт D-1-д үзүүлэв.
Хүснэгт D-1. Хөтөлбөрийн элсэгчдийн болон төгсөгчдийн мэдээлэл
Уул уурхайн геотехник
Хичээлийн жил |
Элсэгчдийн сургалтын хэлбэр |
Намрын улиралд элссэн элсэгчдийн тоо, элсэлтийн жилээр |
Нийт бакалавр оюутны тоо |
Нийт магистр оюутны тоо |
Эрдмийн зэрэг олгосон |
|||||||
Эхний |
Хоёр дахь |
Гурав дахь |
Дөрөв дэх |
Тав дахь |
Бакалаврын зэрэг |
Магистрын зэрэг |
Докторын зэрэг |
|||||
Энэ жил |
2025-2026 |
Өдөр |
39 |
|
|
|
|
39 |
|
|
|
|
1 |
2024-2025 |
Өдөр |
35 |
18 |
20 |
30 |
7 |
149 |
|
23 |
|
|
2 |
2023-2024 |
Өдөр |
20 |
21 |
31 |
26 |
|
98 |
|
16 |
|
|
3 |
2022-2023 |
Өдөр |
23 |
35 |
28 |
|
|
86 |
|
|
|
|
4 |
2021-2022 |
Өдөр |
32 |
30 |
|
|
|
62 |
|
|
|
|
5 |
2020-2021 |
Өдөр |
23 |
|
|
|
|
23 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FT — Өдөр
PT — Хагас өдөр
Эрхэм зорилго
ШУТИС нь энтрепренёр ертөнцөд зориулсан их сургууль болох зорилготой. ШУТИС нь эх орны хөгжлийн гарцыг тодорхойлох хүн-байгальд ээлтэй шинжлэх ухаан, технологийн мэдлэг, инновацийг бүтээх авьяас, чадварын төвлөрөл байна.
Хөтөлбөрийн Боловсролын Зорилтууд (PEOs):
Хөтөлбөрийн боловсролын зорилтууд (PEO) болон хөтөлбөрийн суралцахуйн үр дүн (PLO)-ийн өөрчлөлтүүд
Тасралтгүй сайжруулах үйл явцын хүрээнд Уул уурхайн геотехник (УУГ) хөтөлбөр нь 2023-2024 оны хичээлийн жилийн үнэлгээний мөчлөгийн хугацаанд хөтөлбөрийн боловсролын зорилтууд (PEOs)-д иж бүрэн үнэлгээ хийсэн. Энэхүү үнэлгээгээр дараах хариуг хүлээн авсан.
Хийгдсэн засварууд:
Үйл явц:
Засварын ажлыг оюутнууд, төгсөгчид, салбарын төлөөлөл, хөтөлбөрийн зөвлөх хорооноос санал авч, сургуулийн хөтөлбөрийн хороо хийсэн. Засварын хувилбаруудыг тэнхимийн хурлаар хэлэлцэж, хөтөлбөрийн дэд, ерөнхий хороогоор, эрдмийн зөвлөлөөр хэлэлцүүлэн албан ёсоор батлуулсан.
Түлхэц:
Шинэчлэгдсэн хөтөлбөрийн боловсролын зорилтууд болон хөтөлбөрийн суралцахуйн үр дүнгүүд нь салбарын хүлээлт болон ABET-ийн шаардлагуудтай илүү тодорхой нийцэж, хичээлийн түвшний гүйцэтгэлийн үзүүлэлтүүд, үндсэн төслүүд, оюутнуудын санал асуулгаар системтэйгээр үнэлгээ хийх боломжийг олгодог. Энэхүү өөрчлөлт нь хөтөлбөрийн чадварыг хянах, эргэх холбоог эцэслэх, сургалтын төлөвлөгөөг тасралтгүй сайжруулах чадварыг бэхжүүлдэг.
PEO 1. Мэргэжлийн асуудал шийдвэрлэх, инноваци
Төгсөгчид уул уурхай, геотехникийн нарийн төвөгтэй асуудлуудыг шийдвэрлэхийн тулд инженерчлэлийн зарчим, шинжлэх ухааны үндэслэл, тоон аргуудыг ашиглана. Тэд үр ашгийг дээшлүүлэх, эрсдэлийг бууруулах, уул уурхайн төслүүдийн тогтвортой хөгжлийг хангах оновчтой шийдвэрүүдийг гаргана.
PEO 2. Манлайлал, ёс зүй, нийгмийн хариуцлага
Төгсөгчид манлайллын үүргийг гүйцэтгэж, салбар дундын багуудтай үр дүнтэй ажиллаж, ёс зүйн хариуцлага, хариуцлага хүлээх чадвартай болно. Тэд олон талын оролцогчдыг хүндэтгэж, эдийн засаг, соёл, экологийн асуудлыг шийдвэрлэхийн зэрэгцээ нийгмийн эрүүл ахуй, аюулгүй ажиллагаа, сайн сайхан байдлыг хамгаалах шийдэлд хувь нэмрээ оруулах болно.
PEO 3. Дасан зохицох чадвар, насан туршийн сургалт
Төгсөгчид уул уурхай, геотехникийн инженерлэлийн салбарын технологийн өөрчлөлт, салбарын чиг хандлагад дасан зохицож, насан туршдаа суралцах сэтгэлгээг эзэмшин мэргэжлийн ур чадвар, баталгаажуулалт, ур чадвараа тасралтгүй дээшлүүлнэ.
PEO 4. Харилцаа холбоо ба дэлхийн контекст
Төгсөгчид олон талт оролцогч талуудтай үр дүнтэй харилцаж, инженерчлэлийн асуудал, шийдлүүдийг тодорхой илэрхийлж, салбар хоорондын хамтын ажиллагаатай ажиллана. Тэд инженерчлэлийн шийдвэрийн олон улсын, эдийн засаг, байгаль орчин, нийгэмд үзүүлэх нөлөөллийг үнэлнэ.
PEO 5. Тогтвортой байдал, байгаль орчны менежмент, хууль тогтоомж
Төгсөгчид геотехникийн болон уул уурхайн инженерчлэлийн стандарт, хууль тогтоомж, мэргэжлийн дүрмийг дагаж мөрдөнө. Тэд байгаль орчинд үзүүлэх сөрөг нөлөөллийг бууруулж, эрсдэлийг удирдаж, экологийн тогтвортой байдал, нөөцийн хариуцлагатай ашиглалтын хөгжилд хувь нэмэр оруулна.
Хөтөлбөрийн боловсролын зорилтууд (PEO) болон хөтөлбөрийн суралцахуйн үр дүн (PLO)-ийн өөрчлөлтүүд
Тасралтгүй сайжруулах үйл явцын хүрээнд Уул уурхайн геотехник (УУГ) хөтөлбөр нь 2023-2024 оны хичээлийн жилийн үнэлгээний мөчлөгийн хугацаанд хөтөлбөрийн боловсролын зорилтууд (PEOs), хөтөлбөрийн суралцахуйн үр дүнд иж бүрэн үнэлгээ хийсэн. Энэхүү үнэлгээгээр дараах хариуг хүлээн авсан.
Хийгдсэн засварууд:
Үйл явц:
Засварын ажлыг оюутнууд, төгсөгчид, салбарын төлөөлөл, хөтөлбөрийн зөвлөх хорооноос санал авч, сургуулийн хөтөлбөрийн хороо хийсэн. Засварын хувилбаруудыг тэнхимийн хурлаар хэлэлцэж, хөтөлбөрийн дэд, ерөнхий хороогоор, эрдмийн зөвлөлөөр хэлэлцүүлэн албан ёсоор батлуулсан.
Түлхэц:
Шинэчлэгдсэн хөтөлбөрийн боловсролын зорилтууд болон хөтөлбөрийн суралцахуйн үр дүнгүүд нь салбарын хүлээлт болон ABET-ийн шаардлагуудтай илүү тодорхой нийцэж, хичээлийн түвшний гүйцэтгэлийн үзүүлэлтүүд, үндсэн төслүүд, оюутнуудын санал асуулгаар системтэйгээр үнэлгээ хийх боломжийг олгодог. Энэхүү өөрчлөлт нь хөтөлбөрийн чадварыг хянах, эргэх холбоог эцэслэх, сургалтын төлөвлөгөөг тасралтгүй сайжруулах чадварыг бэхжүүлдэг.
Хөтөлбөрийн суралцахуйн үр дүнгүүд (Оюутны суралцахуйн үр дүнгүүд):
Оюутны суралцахуйн үр дүнгүүдыг 2019 оны хичээлийн жилийн хаврын улиралд боловсруулсан бөгөөд 2020 оны хичээлийн жилийн намрын улиралд хэрэгжүүлж эхэлсэн. Хэрэгжүүлж эхэлсэн оюутны суралцахуйн үр дүн нь дараах байдалтай байсан:
A. Мэргэжлийн мэдлэг ба ур чадвар:
A1. Дээд боловсролын болон инженерийн суурь мэдлэг, ур чадвар эзэмших
А2. Хөрс ба чулуулгийн механикийн суурь мэдлэг, ур чадвар эзэмших
А3. Геомеханикийн суурь мэдлэг, ур чадвар эзэмших
А4. Хэмжилт, туршилт, тооцоолол хийж дүгнэх
А5. Чулуулгийн шинж чанарыг тодорхойлох
А6. Структур геологийн мэдлэгт тулгуурлан геотехникийн өгөгдлийн сан бүрдүүлэх
A7. Уурхайн гидрогеологийн зарчмын талаарх мэдлэг эзэмших
А8. Уурхайн өдөр тутмын үйл ажиллагааг удирдах, зохион байгуулах
А9. Тоон системийн загвар гаргах
А10. Геотехникийн төсөл зохиомж, загвар гаргах
А11. Уурхайн төлөвлөлт, төсөл зохиомжийг геотехникийн нөхцөлтэй уялдуулан гаргах
А12. Уурхайн гулсалт, нурлыг хянах, мониторинг хийх, уурхайн аюулгүй ажиллагааг хангах, эрсдэлийг бууруулах
B. Үр нөлөө бүхий харилцаа холбоо ба хүмүүстэй харилцах чадвар
B1. Төрөлх хэл болон гадаад хэлээр бичиг баримт боловсруулах, илтгэх, тайлагнах, өөрийгөө амаар болон бичгээр илэрхийлэх
B2. Багийн гишүүнээр болон багийг ахлан үр дүнтэй хамтран ажиллах
B3. Мэдээллийн технологийг ажил амьдралдаа үр бүтээлтэй, өргөнөөр хэрэглэх
C. Асуудал шийдвэрлэх чадвар
C1. Асуудлыг олж тогтоох
C2. Тогтсон практикийг сайжруулах шийдлийг зохион бүтээх
С3. Нөхцөл байдалд тохирох шинэ санаа гаргах
D. Тунгаан цэнэх чадвар
D1. Өөрийн үзэл бодол, шийдвэрээ хамгаалах ур чадвар
D2. Гаргасан шийдвэрт анализ хийх, үнэлэх, дүгнэлт гаргах чадвар
Е. Ёс зүй ба нийгмийн ухамсар
E1. Нийгмийн болон иргэний үүрэг хариуцлагыг ухамсарлаж, нийгмийн идэвхтэй гишүүн байх
E2. Хариуцлагатай уул уурхайн үйл ажиллагааг хэрэгжүүлэгч байх
E3. Академик ёс зүйн хэм хэмжээг баримтлах
E4. Олон талт байдал, ялгааг үнэлэх
Энэхүү хөтөлбөрийн суралцахуйн үр дүнг 2023-2024 оны хичээлийн жилийн хаврын улиралд өөрчилсөн. Уул уурхайн геотехник хөтөлбөрийн оюутны суралцахуйн үр дүнг дараах байдлаар хэрэгжүүлж байна:
A.1 Оюутнууд нь кейс судалгаа, бодит нөхцөл байдалд дүн шинжилгээ хийж, инженерчлэлийн үндсэн сорилтуудыг тодорхойлж, хөрс, чулуулгийн механикийг үнэлж, онол, практикийн зарчмууд дээр үндэслэн үр дүнтэй шийдлүүдийг боловсруулна.
A.2 Оюутнууд нь зөв шийдлүүдийг хангах геомеxаникийн шинжилгээнүүдийг зураг төслийн процессоор нэгтгэсэн төслүүдийг гүйцэтгэж, байгаль орчин болон нийгэмд үзүүлэх нөлөөллийн цогц үнэлгээг тусгасан геотехникийн зураг төслүүдийг боловсруулна.
A.3 Оюутнууд инженерийн зураг төслийн шийдвэрүүдийг батлах, уулын цулын структурын бүтэн байдлыг сайжруулахад талбайн туршилтуудыг гүйцэтгэн өгөгдлүүдийг шинжилж геологийн өгөгдлүүдийг нарийвчлан боловсруулна.
A.4 Оюутнууд нь өгөгдлийг үнэлж, эрсдлийн үнэлгээ хийж, уурхайн усны менежментэд анхаарал хандуулах, аюулгүй ажиллагааны дүрмийг сайжруулах шийдлүүдийг санал болгоно.
A.5 Оюутнууд аюулгүй ажиллагааны дүрэм, байгаль орчны асуудал, орон нутгийн оролцоог тусгасан уул уурхайн үйл ажиллагааны тогтвортой байдлыг хангах үйл ажиллагааны төлөвлөгөөнүүдийг боловсруулна.
A.6 Оюутнууд иж бүрэн тайлангаар чулуулгийн шинж чанарын ангилал, инженерийн төслүүдийн дүгнэлтийг гаргахдаа тоон загвар боловсруулж, үр дүнг гарган аналитик үр дүнд үндэслэн өөрсдийн зураг төслийн шийдлүүдийг хамгаална.
B.1 Оюутнууд ойлгомжтой, үр нөлөөг үнэлүүлэх замаар санал хүсэлт хүлээн авах мэргэжлийн ба мэргэжлийн бус зорилтот бүлгүүдэд зориулсан танилцуулгыг бэлтгэн үр дүнтэйгээр хүргэнэ.
B.2 Оюутнууд инженерийн асуудлыг шийдвэрлэхэд манлайлал гарган хамтын ажиллагааг хэрэгжүүлж, багаараа төслүүдэд үр бүтээлтэй оролцоно.
B.3 Оюутнууд инженерийн төслүүдийг удирдахад шаардлагатай дижитал хэрэгслүүдийг ашиглан техник технологийн мэдлэг, ур чадвараа хөгжүүлнэ.
C.1 Оюутнууд дэлхийн инженерийн сорилтуудыг шинжлэн судалж, асуудлын цар хүрээг бичгээр тодорхой тайлагнаж илэрхийлнэ.
C.2 Оюутнууд тодорхой хүрээлэн буй орчны асуудлуудыг шийдвэрлэх, олон нийтийн сайн сайхныг дээшлүүлэх инженерийн шинэ бүтээлийн санал боловсруулах чадвартай болно.
C.3 Оюутнууд олон нийтийн онцлог, соёлын ялгааг харгалзан үзсэн инженерийн шийдлүүдийг олон нөхцөлд боловсруулна.
D.1 Оюутнууд инженерийн төслийн үр дүнг ёс зүйн хэм хэмжээ, нийгмийн нөлөөллийг үнэлэн үр дагавар, шийдвэрийн хариуцлагыг тайлбарлана.
D.2 Оюутнууд төслийн явц дахь шийдвэр гаргалт, түүний үр дүнг эргэцүүлэн дүгнэж, тэдгээрийн ач холбогдлыг илэрхийлэх чадварыг хөгжүүлнэ.
E.1 Оюутнууд инженерийн ёс зүйн хямралын талаар дүн шинжилгээ хийж, тухайн шийдвэр гаргалтын үр дагавар болон түүний урт хугацааны нийгмийн нөлөөллийг эргэцүүлэн дүгнэнэ.
E.2 Оюутнууд хариуцлагатай уул уурхайн практик болон тогтвортой байдлыг дэмжих арга замуудыг тодорхойлсон тайлан боловсруулна.
E.3 Оюутнууд хувийн ёс зүйн кодыг боловсруулж, төслүүдэд хэрэгжүүлэн, шударга ёс болон мэргэжлийн хариуцлагыг бататгана.
E.4 Оюутнууд багийн олон янз байдал, хамтын ажиллагааны соёлыг сайжруулах талаар хэлэлцүүлэг удирдан, багийн динамик болон төслийн үр дүнг нэмэгдүүлэх арга хэмжээ санал болгоно.